© Sigurd Høyen.

Styrk dig slank

Glem de klassiske slankekure, der kun fokuserer på kosten, og tab dig i stedet på den sunde måde, som giver en masse andre fordele med i købet.

6. april 2019 af Martin Kreutzer

Giv den gas med styrketræning, og kom i dit livs form. Herunder får du programmet, der hjælper dig til at opnå et vægttab.

SÅDAN SKAL DU TRÆNE Flerledsøvelser er fundamentet, når dine muskler skal have tæsk, for det gælder om at ramme så mange af dem som muligt, hver gang du træner.

Hovedfokus i muskelbevarende styrketræning er at presse musklerne til deres grænse og samtidig aktivere så mange muskelgrupper som muligt. Kroppen beskytter nemlig de muskler, som holdes i gang, mens de inaktive muskler ryger på kaloriebålet. Det er derfor ikke nok at hamre løs på overarmene, indtil du får en prangende biceps.

Hele kroppen skal have tæv, fra top til tå, og den bedste måde at nå hele vejen rundt på, uden at skulle spendere hele dagen i et fitnesscenter, er at sammensætte et program domineret af flerledsøvelser, hvor kroppen arbejder hen over 2-3 led, fx skulder- og albueled eller hofte- og knæled. Her er de klassiske grundøvelser eminente, så lad dem udgøre basen i din træning. Vil du arbejde ekstra meget med en bestemt muskel, kan du gøre det i halen på de centrale øvelser.

LÆS OGSÅ: Tab dig hurtigt - sådan!

DERFOR KAN STYRKETRÆNING BIDRAGE TIL VÆGTTAB

Du bevarer muskelmassen og dermed et intakt hvilestofskifte, som brænder kalorier af døgnet rundt. Modsat fx ved løbetræning påvirkes appetitten minimalt, og du kan derfor lettere holde en skarp diæt. Styrketræningen sluger kalorier, og efterforbrændingen øger udbyttet af træningen med 50 %. Modsat en alm. slankekur, hvor du mærker sult, ser og mærker du i stedet pumpede muskler. Det motiverer.

Rykker formen sig ikke rigtig, så lav to øvelser pr. muskelgruppe.

  • Træk til brystet + foroverbøjet roning

  • Bænkpres + bænkpres, skrå bænk med håndvægte

  • Dødløft + sumo-dødløft

  • Squats + lunges

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvem foretrækker du at træne med?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: