© istock

Klæd dig rigtigt på til vinterløbeturen

Din vinterløbetur bliver meget rarere, hvis du er nogenlunde varm og tør, og samtidig er det vigtigt, at du bliver set i mørket.

15. november 2019 af Irene Brøndum og Jesper U. Larsen

En vinterløbetur kræver en smule mere forberedelse end bare at hoppe i et par shorts. Her er en lille guide til en optimal vintergarderobe.

UNDERTRØJE. Inderst skal du have noget tøj på, der transporterer sveden væk fra kroppen og holder dig tør. Det kan fx være en stramtsiddende svedundertrøje.

TRØJE. Når vejret bliver rigtig koldt, får du brug for et mellemlag, som isolerer og holder på varmen. Trøjen skal dog stadig være i et svedtransporterende materiale, hvorfor bomuld er uegnet. Efterhånden som vinteren skrider frem, kan du tage et tykkere og tykkere mellemlag på. 

JAKKE. Det yderste lags vigtigste opgave er at værne mod vind og vejr. Her er en let, åndbar løbejakke det oplagte valg. 

HUE OG HANDSKER. En stor del af dit varmetab sker via hænder og hoved, så beskyt dem med lette og tætsiddende handsker og en tynd hue. Overvej også en tynd halsedise. 

SKO. På almindelige løbesko er overdelen typisk meget åben og ventileret, ligesom sålen ofte er uegnet til glat føre. Derfor er en mere vinteregnet sko at foretrække.

TIGHTS. Benene har som regel kun et lag på om vinteren, til gengæld er det så lidt tykkere vintertights. 

SOKKER. Køb evt. et par uldsokker med lange skafter. De varmer både fødder og ankler og sikrer, at der ikke er bar hud mellem tights og sokkekant. Tag kun ét par sokker på, da flere lag i skoen lettere giver vabler. 

PANDELAMPE. Lampen er uundværlig, når du løber i mørket. Den gør dig synlig på de mørke vinterveje, og den gør de mørke stier synlige for dig. 

REFLEKSER. Løbetøj med rigeligt med reflekser, en refleksvest eller et refleksbånd med diodelys gør dig synlig i trafikken.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: