Kvinde på løbebånd
© iStock

Kan jeg nøjes med løbebånd?

Træner du op til halvmaraton er det muligt, men dog ikke anbefalelsesværdigt udelukkende at træne på løbebånd. De 21,1 km. kan nemlig hurtig blive en barsk oplevelse, hvis du kun træner på løbebånd.

15. februar 2019 af Hans Westhausen Gottlieb

Kan jeg nøjes med at træne på løbebånd?

Er det muligt at fuldføre træningen til et halvmaraton udelukkende på løbebånd? Kan jeg nøjes med løbebånd? 

SVAR: Det er muligt, men ikke anbefalelsesværdigt udelukkende at træne på løbebånd. De 21,1 km kan hurtigt blive en barsk oplevelse, hvis du aldrig træner udendørs. 

På løbebåndet oplever du hverken vind eller bakker, som kan dræne en løber både mentalt og fysisk. Bevægelses mønsteret på et løbebånd, der roterer under fødderne, er hel ler ikke helt identisk med den naturlige løbebevægelse udendørs. 

Derfor bliver dine løbemuskler ikke optimalt forberedt på at løbehalvmaraton. Træner du 3 gange om ugen, vil det derfor være en god idé, at du forsøger at lægge mindst 1 og helst 2 af ugens ture udendørs. 

Træner du kun på løbebånd, vil vind, bakker og det manglende kickback fra løbebåndet gøre dig langsommere, når du stiller op til et udendørs motionsløb.

Sådan bruger du løbebåndet bedst 

Fart: Træning på løbebånd egner sig bedst til de hurtige intervaller. Her fungerer det jævne underlag godt, og du kan tilmed styre hastigheden præcist. De langsomme langture bør du til gengæld løbe udendørs.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: