© Istock

Rød peber er genial slankemad

Den friske smag er populær, og den store peberfrugt er skræddersyet som slankemad, mens indholdet af C-vitamin er enormt i rød peber.

24. oktober 2019 af Martin Kreutzer

Indholdet af C-vitamin er tårnhøjt. En enkelt rød peber giver dig således tre gange den daglige anbefalede mindstedosis. Til sammenligning indeholder en appelsin kun 1/4 så meget C-vitamin som en rød peber.

Smagen kan godt være lidt skarp. Det skyldes, at der især inde i frøhviden gemmer sig capsaicin, der gør habanero og andre vilde chilifrugter så fyrige. Capsaicin virker blandt andet ved at dræbe bakterier.

Tjek friskheden, når du vælger peberfrugt. Skrællen skal være saftspændt og uden rynker, og stilken skal syne frisk og grøn. Samtidig bør peberfrugten føles tung af sin størrelse. Dette lille tjek sikrer, at du ikke får fingre i en rød peber, der har toppet og er ved at blive en trist affære.

Trods den søde smag er kulhydratindholdet rigtig lavt. Det gør, at det samlede kalorieindhold placerer sig på et niveau, som gør peberfrugten til fortrinlig slankemad. Valgte du fx udelukkende at leve af peberfrugt en hel dag, er der kaloriemæssigt plads til at spise over 50 peberfrugter. Velbekomme!

Ligesom guleroden indeholder rød peber en del betakarotin, som er forstadiet til A-vitamin. Stoffet placerer sig blandt andet i hudens celler, som kan antage en orange kulør og i processen opnå ekstra beskyttelse mod skadelige uv-stråler.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: