© istock

5 tip til at spise sundt

Med disse 5 tip kan du spise sundt og lækkert hver dag

22. november 2020 af Martin Kreutzer

1. Vælg fedt med omhu

Det gale fedt kan underminere din sundhed. Gå derfor især efter fedt fra fede fisk, avocado, nødder, kerner samt oliven- og rapsolie.

2. Komponér en sund tallerken

Et optimalt hovedmåltid rummer en proteinkilde, sundt fedt samt frugt eller grønt. Fx skyr med bær og mandler, omelet med gnavegrønt og en smoothie til eller et kyllingebryst med grønkålssalat og pesto. 

3. Tag tilskud med omtanke

Har du svært ved at nå i mål med et næringsstof, fx jern pga. kraftig menstruation, eller omega-3-fedtsyrer, fordi du ikke kan lide fisk, så overvej et målrettet kosttilskud. 

4. Prioritér smagen

Sund ernæring skal ikke føles som et afsavn. Frem den gode smag med krydderurter, lækre olier og dressinger samt diverse tilberedninger. 

5. Hold øje med kalorierne

Alle kalorier feder, så fald ikke i sundhedsfedmefælden, hvor du fylder dig med så mange sunde sager, at vægten stikker af.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket underlag vil du helst løbe på?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: