© istock

Krydret mad hæmmer inflammation

Krydderier ser ud til at kunne gøre usund mad lidt sundere.

12. oktober 2020 af Redaktionen

Krydderier giver din mad mere smag. Men det er ikke den eneste gevinst ved de farverige smagsstoffer. Det tyder nemlig på, at de også kan gøre usund mad lidt sundere ved at dæmpe den inflammation i kroppen, som typisk blusser op i timerne efter et kalorietungt måltid. 

Inflammation – eller betændelse – er kroppens måde at reagere på ved infektioner og skader. Det er ikke i sig selv skadeligt, men i nogle tilfælde kan det blive kronisk og dermed øge risikoen for fx hjerte-kar-sygdomme. 

I undersøgelsen fik en gruppe overvægtige testpersoner et måltid med et højt fedt- og kulhydratindhold på tre forskellige dage: et uden krydderier, et med to gram krydderier og et med seks gram krydderier. 

Efter måltiderne tog forskerne blodprøver hver time i fire timer, og det viste sig, at de seks gram krydderier havde reduceret graden af inflammation i kroppen, ift. når der var få eller ingen krydderier i maden. 

Kilde: Penn State

Hvad skal du spise?

Forskerne brugte en blanding af basilikum, laurbærblade, sort peber, kanel, koriander, spidskommen, ingefær, oregano, persille, rød peber, rosmarin, timian og gurkemeje. 

I forsøget tilføjede forskerne seks gram krydderiblanding til måltidet, hvilket var nok til at opnå sund effekt. Seks gram svarer til cirka en teskefuld – alt efter hvilket krydderi du bruger.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: