© istock

Ja, du kan både træne kondi og styrke

Forskning viser at, det er muligt at træne både kondition og styrke på samme tid

21. oktober 2020 af Redaktionen

Det har længe været diskuteret, om styrketræning og udholdenhedstræning var forenelige, eller om de modarbejdede hinanden, således at man ikke kunne udvikle styrke, samtidig med at man udviklede udholdenhed og kondi. 

Nu giver et studie fra Norge håb for dem, der prøver at klare de to fluer med ét smæk. I studiet satte forskerne en gruppe af 11 veltrænede kvindelige duatleter og en gruppe af 10 utrænede kvinder til at styrketræne benene to gange om ugen oven i den træning, de ellers lavede (for duatleterne var det løb og cykling 5-6 gange om ugen, for de utrænede var det ikke noget). 

Ikke overraskende forbedrede de utrænede deres styrke på en række områder, men mere overraskende gjorde duatleterne det samme, uden at det gik ud over deres udholdenhed. Faktisk præsterede de bedre i den sidste time af en tretimers cykeltest efter at have introduceret styrketræning i deres træningsuge.

Både de utrænede og duatleterne forbedrede sig: Deres maks.-styrke i benpres steg med ca. 40 pct., deres muskelmasse i benene med godt 3 pct., og deres statiske styrke med 9 pct.

Kilde: European Journal of Applied Physiology 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: